Domov Zdravie, krása a životný štýl Zdravá kancelária: Venujte v nej zvýšenú pozornosť ergonómii!

Zdravá kancelária: Venujte v nej zvýšenú pozornosť ergonómii!

podľa spravca

Túžite po kancelárii, v ktorej sa budete cítiť príjemne a pohodlne? V tom prípade dbajte na zdravé a kvalitné vnútorné prostredie kancelárskych priestorov, obzvlášť pozorní buďte pri    stoličkách či kreslách, na ktorých strávite väčšinu dňa. Stručne a jasne, venujte zvýšenú pozornosť ergonómii.

Ergonómia a jej význam v kancelárii

Zjednodušene by sa skutočne dalo povedať, že ak chceme maximalizovať pracovné výkony a zároveň dbať na pohodlie a zdravie ľudí pracujúcich v kancelárii, potom je treba sa zaoberať aj ergonómiou. Pravdou však je, že aktuálne ponuky kancelárií stále celkom nezodpovedajú ergonomických požiadavkám. Možno aj preto, že veľa z nás ani presne nevie, čo to tá ergonómia vlastne je.

Tak pekne po poriadku, ergonómia je interdisciplinárny odbor, ktorý sa zaoberá prakticky všetkými aspektami ľudskej činnosti. Zakladá sa predovšetkým na porozumení interakcií človeka a dalších zložiek systému. Využívaním vhodných metód, teórie aj dát zlepšuje ľudské zdravie, pohodu a výkonnosť.

Ako sa však ergonómia premieta do nášho každodenného pracovného života v kanceláriách?

Dobrá stolička – spokojný a zdravý zamestnanec

Správne ergonomicky riešené kancelárie zohľadňujú človeka ako skutočného užívateľa daného priestoru, čo znamená, že berú do úvahy aj biomechaniku ľudského tela.  A naopak, všetky kancelárie  a komerčné nehnuteľnosti, ktoré toto nerešpektujú, sú ergonomicky nevhodne navrhnuté, čo má negatívny dopad predovšetkým na zdravie ľudí v nich pracujúcich.

Ako totiž ukázali dlhodobé výskumy, práve ochorenia krčnej chrbtice aj svalov sú najčastejším dôvodom pracovnej neschopnosti. Ergonómia sa tak významným spôsobom podieľa na produktivite kancelárskej práce a je tiež efektívnou cestou, ako pracovať zdravšie a výkonnejšie.

Ako na ergonomicky vhodne riešené kancelárie

Podstata úspechu vhodne ergonomicky navrhnutého priestoru spočíva v správne zvolenom zariadení aj jeho usporiadaní. Ideálne kancelárske priestory by mali v prvom rade ich užívateľom, teda zamestnancov umožniť dynamické zmeny polôh. Na rozdiel od dlhého statického sedenia podporuje dynamické sedenie látkovú výmenu a prirodzené zaťaženie pohybového aparátu, vďaka čomu nedochádza k dlhodobému jednostrannému preťažovaniu istých častí tela. Správne sedieť znamená použiť a naplno využiť anatomicky tvarovanú sedaciu plochu.

Odborníci na túto problematiku radia, nech si zariadime pracovný priestor tak, aby sme  nemíňali energiu. To sa však dá dosiahnuť iba vtedy, ak pracujeme v prostredí, ktoré načúva potrebám nášho tela a cítime sa v ňom dobre. Všeobecne možno povedať, že správne ergonomicky riešené kancelárie zohľadňujú zodpovedajúce vzdialenosti, výšky aj uhly, ktoré premietajú do riešenia priestorov s ohľadom na rozdielnosť jednotlivých telesných parametrov. Nastaviteľná by mala byť preto nielen naša stolička či kreslo, ale taktiež opierky, rúčky, ako aj výška stola a vzdialenosť klávesnice a obrazovky počítača.

Nech sa každý cíti komfortne a má možnosť meniť a prispôsobovať si pracovnú polohu podľa seba.

 

zdroj: http://www.kancelare.cz/poradna/zdrava-kancelar-4-ergonomie

 

 

TIEŽ SA TI MÔŽE PÁČIŤ