Domov Stavebníctvo a remeslá Rýpadlá, bagre, minibagre – základné rozdiely

Rýpadlá, bagre, minibagre – základné rozdiely

podľa Viktor Fiala
Rýpadlá, bagre, minibagre – základné rozdiely

Minibager, rýpadlo, bager či kolesové rýpadlo patria medzi najčastejšie používané stavebné stroje. Bežný človek sa však v ich názvoch môže strácať. V článku vám popíšeme základné rozdiely medzi nimi a prezradíme, na čo je ktorý z nich najvhodnejší.

Bagre alebo rýpadlá?

Ak zadáte do internetového vyhľadávača pojmy bager alebo rýpadlo, zobrazia sa vám podobné obrázky. Uvedené názvy strojov teda pôsobia trocha mätúco, v skutočnosti však medzi nimi nie je žiadny rozdiel. Slovo bager je len iné označenie pre rýpadlo, pričom sa často používa najmä medzi laikmi. Rovnako aj ďalšie typy ako napr. minibager, kolesový bager a pod. sa správne označujú ako minirýpadlo, kolesové rýpadlo atď.

Minibager alebo bager? Rozhoduje hmotnosť

Bagre (rýpadlá) môžeme rozdeliť do viacerých skupín podľa rôznych kritérií. Jedným z nich je aj veľkosť rýpadla, ktorá sa pre zjednodušenie špecifikuje vo forme jeho hmotnosti.

Minibagre (minirýpadlá) sú potom v princípe rovnaké stavebné stroje ako bežné rýpadlá, spadajú však do najmenších hmotnostných kategórií. Najmenšie minirýpadlá začínajú na hmotnosti do 1 t, majú max. dosah cca 3 m a rypnú hĺbku do 2 m. Ich rozmery (šírka do 80 cm) im dokonca umožňujú hladko prejsť cez bežné dvere a pracovať tak aj v interiéri.

O minirýpadlách hovoríme pri hmotnosti do 10 t, „bežné“ rýpadlá potom začínajú od 12 t a končia niekde okolo 100 t. Samozrejme, čím ťažšie rýpadlo, tým má robustnejšiu konštrukciu, väčšie rozmery a tým náročnejšiu prácu zvládne.

Do mesta stavebné stroje s kolesami

„Bežné“ rýpadlá i minirýpadlá sú vybavené pásovým podvozkom. Ten dokáže rovnomerne rozložiť hmotnosť stroja a zabezpečiť mu tak vynikajúcu priechodnosť terénom. Pásovým rýpadlám a minirýpadlám teda nerobí problém ani rozbahený terén či sneh. Okrem toho majú excelentnú obratnosť, keďže sa dokážu otočiť na mieste. Nevýhodou je, že pásy nie sú príliš šetrné k povrchu, po ktorom sa pohybujú. Dokážu teda nielen zničiť trávnik, ale aj poškodiť dláždené či asfaltové povrchy (cesty a chodníky).

V zastavanom území by ste mali radšej siahnuť po kolesových rýpadlách. Okrem toho, že sú šetrnejšie k povrchom, sú kolesové podvozky aj menej náročné a menej nákladné na údržbu. Na druhej strane prepožičiavajú strojom menšiu stabilitu, musia teda byť vybavené stabilizačnými podperami.

Kolesové rýpadlá sa väčšinou vyrábajú v stredných hmotnostných kategóriách od cca 10 t, kolesové minirýpadlá sú skôr výnimkou.

Špeciálne typy bagrov

Bežné bagre (rýpadlá), a to pásové i kolesové, sú vybavené základným pracovným nástrojom v podobe podkopovej lyžice. Ide o užšiu lyžicu, určenú na ťažbu materiálu. Tú však môžete na väčšine strojov nahradiť rôznymi typmi lyžíc (napr. svahovacia), hydraulickou zbíjačkou či vrtákom, skalnou frézou či ďalšími druhmi príslušenstva.

Existujú však aj špeciálne druhy rýpadiel, určené na konkrétne použitie. Demolačné rýpadlá sú, ako názov napovedá, určené na demolačné práce. Na rozdiel od bežných rýpadiel nebývajú štandardne vybavené lyžicou, ale demolačnými kliešťami alebo iným vhodným nástrojom. Majú predĺžený výložník a sú celkovo skonštruované tak, aby dosiahli do čo najväčšej výšky (pokojne aj na dvadsiate či vyššie poschodie budovy).

Rýpadlá s predĺženým dosahom sú takisto vybavené dlhším výložníkom. Na rozdiel od demolačných rýpadiel sú však navrhnuté a vyrobené tak, aby dosiahli do čo najväčšej dĺžky.

Do náročného terénu s veľkou členitosťou alebo sklonom sú určené tzv. kráčajúce bagre. Ide o kolesové rýpadlá, kde je každé koleso umiestnené na samostatnom hydraulicky výsuvnom ramene. Vďaka tomu si obsluha stroja môže nastaviť polohu každého kolesa samostatne, čím zaistí vysokú stabilitu stroja aj na prudkých svahoch, v tuneloch, na brehoch riek a v podstate takmer v akomkoľvek teréne.

TIEŽ SA TI MÔŽE PÁČIŤ